عصر اتحاد: شهرام ملاییهزاروندی با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی به جوانان و رونق اشتغال در استان اظهار کرد: آموزشهای فنی و حرفهای بهدلیل ماهیت کاربردی و مهارتمحور، جوانان را برای ورود سریعتر به بازار کار آماده میکنند؛ این آموزشها نهتنها بیکاری را کاهش میدهند، بلکه با ایجاد اشتغال پایدار، به توسعه اقتصادی استان و کشور کمک میکنند. بسیاری از مشاغل امروز نیازمند تخصصهای عملی هستند که در دانشگاهها کمتر به آنها پرداخته میشود.
وی افزود: فنی و حرفه ای استان به صورت مستمر با صنایع و بخشهای مختلف اقتصادی در ارتباط است و همواره نیازهای مهارتی آنها را شناسایی کنیم؛ اکنون در حوزه نفت، گاز، کشاورزی و فناوری اطلاعات، دورههای جدیدی طراحی شدهاند و با توجه به تحولات فناوری، دورههایی مانند هوشمندسازی، رباتیک و انرژیهای نو نیز اضافه شدهاند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خوزستان ادامه داد: وقتی جوانان در شهرها و روستاهای خود امکان یادگیری مهارتهای مورد نیاز بازار محلی را داشته باشند، دیگر نیازی به مهاجرت به شهرهای بزرگ یا خارج از کشور نمیبینند. برای مثال، در مناطق روستایی، آموزشهای مرتبط با کشاورزی مدرن یا دامپروری میتواند فرصتهای شغلی خوبی ایجاد کند.
کمبود مربیان مجرب و نبود تجهیزات بهروز از موانع اصلی مهارتآموزی
وی به چالشهای اصلی مهارتآموزی جوانان اشاره کرد و گفت: کمبود مربیان مجرب و نبود تجهیزات بهروز از جمله موانع اصلی در این حوزه است که برای حل این مشکل، با صنایع ارتباط لازم را برقرار کرده ایم تا از متخصصان آنها به عنوان مربی استفاده کنیم.
ملایی هزاروندی بیان کرد: همچنین در ماه های اخیر با جذب اعتبارات دولتی و مشارکت بخش خصوصی، تجهیزات مراکز را بهروزرسانی شده اند که در ایجاد انگیزه در جوانان و فرهنگسازی و معرفی موفقیتهای مهارتآموزان، تأثیر زیادی داشته است.
همکاری بین دولت، صنایع و مؤسسات آموزشی ضروری است
وی همچنین نقش بخش خصوصی و دولتی را در توسعه آموزشهای فنی، پررنگ دانست و گفت: همکاری بین دولت، صنایع و مؤسسات آموزشی ضروری است؛ دولت زیرساختها و حمایتهای قانونی را فراهم میکند اما بخش خصوصی میتواند با سرمایهگذاری و نیازسنجی دقیقتر، دورههای مؤثرتری طراحی کند. برخی شرکتهای بزرگ در خوزستان مستقیماً در برگزاری دورهها مشارکت دارند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان با اشاره به مزایای آموزش فنی و حرفه ای در مقایسه با آموزش آکادمیک، گفت: آموزش فنی سریعتر به اشتغال منجر میشود و هزینه کمتری دارد. همچنین، متناسب با نیازهای واقعی بازار کار است البته آموزش آکادمیک از نظر تئوری عمیقتر است ولی اگر این ۲ سیستم به صورت ترکیبی عمل کنند، بهترین نتیجه حاصل میشود.
وی خاطر نشان کرد: کشورهایی مانند آلمان و ژاپن با سیستم «آموزش دوگانه» (ترکیب کارآموزی در صنعت و تحصیل) بسیار موفق بودهاند و ما نیز باید ارتباط مراکز فنی با صنعت را تقویت کنیم تا مهارتآموزان تجربه عملی بیشتری کسب کنند چرا که خوزستان با ظرفیتهای بالای صنعتی و معدنی میتواند به قطب مهارتآموزی کشور تبدیل شود.
فعالیت ۵۵ مرکز دولتی و بیش از یک هزار ۵۰۰ مرکز غیردولتی در خوزستان
ملاییهزاروندی با اشاره به آمار مراکز و دورههای مهارتی در خوزستان افزود: در حال حاضر، ۵۵ مرکز آموزش فنی و حرفهای دولتی و بیش از یک هزار ۵۰۰ مرکز غیردولتی در استان فعال و برای سال جاری نیز برنامه ریزی شده است تا ۱۸ میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۳۱ نفر ساعت آموزش مهارتی توسط بخشهای دولتی و خصوصی به ۱۹ گروه هدف در خوزستان ارائه شود.
وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح مهارتآموزی سربازان در استان گفت: طرح سرباز ماهر به منظور به کمک به مهارت آموزی مشمولین نظام وظیفه ایجاد شده تا سربازان بتوانند در بازه زمانی تعیین شده برای خدمت سربازی، مهارت های لازم را به دست آورده و به راحتی وارد بازار کار شوند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای خوزستان ادامه داد: این طرح با استقبال خوبی مواجه شده و تعداد زیادی از این جوانان پس از کسب مهارت و دریافت گواهینامه فنی وحرفه ای وارد بازارکار شده و یا به عنوان کارآفرین مشغول به کار هستند.