امروز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴ هجری شمسی
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴

تماس با ما

درباره عصر اتحاد

توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل؛ جهشی بزرگ در اقتصاد خوزستان

اهواز - عصر اتحاد: مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به وضعیت راه‌های خوزستان به‌ویژه در مناطق صنعتی و روستایی گفت: توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و بهبود کیفیت جاده‌ها نه‌تنها ایمنی و رفاه مردم را افزایش می‌دهد، بلکه به رشد اقتصادی و تجاری استان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

عصر اتحاد: راه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی ارتباطی، نقش اساسی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک منطقه ایفا می‌کنند. دسترسی مناسب به شبکه‌های حمل‌ونقل نه تنها موجب تسهیل جابه‌جایی انسان‌ها و کالاها می‌شود، بلکه زمینه‌ساز رشد همه‌جانبه مناطق مختلف است.

استان خوزستان به‌ عنوان یکی از مناطق مهم اقتصادی، صنعتی و کشاورزی ایران، دارای شبکه راه‌های مواصلاتی حیاتی است که ارتباط بین مراکز استان‌های همجوار و نیز شهرهای داخلی را فراهم می‌کند. با این حال، وضعیت راه‌های این استان همواره با چالش‌هایی همراه بوده که نیازمند بررسی و اقدامات فوری است.

محورهای خوزستان به‌عنوان شریان‌های حیاتی کشور، نیازمند نوسازی و توجه ویژه هستند. با توجه به نقش این استان در صادرات نفت، کشاورزی و ترانزیت کالا، سرمایه‌گذاری در بخش راه‌سازی نه‌تنها ایمنی جاده‌ها را بهبود می‌بخشد، بلکه به رشد اقتصادی منطقه کمک شایانی خواهد کرد.

فرسودگی زیرساخت ها، آبگرفتگی در فصل بارندگی، کمبود ایمنی و ترافیک سنگین و ایجاد راه های کمربندی جزو مهمترین چالش‌های محورهای خوزستان بوده که می توان با ترمیم نقاط حادثه خیز، افزایش گشت های راهداری، جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، بهینه سازی مدیریت ترافیک، توسعه شبکه آزادراهی و ایجاد کریدورهای چندوجهی بخشی از مشکلات را برطرف کرد.

به همین دلیل در گفت‌وگویی اختصاصی با روح‌الله عمادی، مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان، به بررسی دستاوردهای یکسال اخیر و برنامه‌های آتی این اداره کل پرداختیم. عمادی در این گفت‌وگوی مفصل، جزییات پروژه‌های راه‌سازی استان را تشریح کرد.

لطفا در ابتدا مروری کلی بر مهم‌ترین پروژه‌های تکمیل‌شده و در دست اجرای استان داشته باشید

عمادی گفت: در یک سال گذشته شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه راه‌سازی استان بوده‌ایم که در مجموع ۱۶ پروژه به طول ۶۴ کیلومتر با اعتبار ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تکمیل شده یا در شرف تکمیل است.

همچنین ۱۲ پروژه جدید به طول ۸۴ کیلومتر با اعتبار ۲۴ هزار میلیارد ریال کلنگ‌زنی شده‌اند، این پروژه‌ها شامل محورهای ارتباطی مهمی در شهرهای مختلف استان می‌شود.

به طور خاص، مهم‌ترین پروژه‌های تکمیل‌شده در حوزه راه‌سازی کدام‌اند؟

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: چهارخطه کردن ورودی چوئبده – آبادان به طول ۶ کیلومتر با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان، باند دوم جاده خرمشهر به اهواز به طول ۹ کیلومتر با اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، چهارخطه کردن کمربندی بستان به طول چهار کیلومتر با اعتبار ۶۰۰ میلیارد ریال و باند دوم رامشیر-ماهشهر به طول ۱۴ کیلومتر با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال از جمله پروژه‌های شاخص استان است.

این پروژه‌ها چه تأثیری بر شبکه حمل‌ونقل استان خواهد داشت؟

عمادی گفت: این پروژه‌ها به چند دلیل کاهش زمان سفر بین شهرهای استان، افزایش ایمنی جاده‌ها، کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل در حمل‌ونقل کالا و مسافر و توسعه اقتصادی مناطق مختلف استان حائز اهمیت هستند.

وی افزود: به عنوان مثال، تکمیل باند دوم خرمشهر-اهواز که یکی از پرترددترین محورهای استان است، می‌تواند ترافیک این مسیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

در مورد پروژه‌های جدیدی که آغاز کرده‌اید، بیشتر توضیح دهید؟

در یکسال اخیر ۱۲ پروژه جدید را آغاز کرده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به چهارخطه کردن جاده نفت به مواکب چذابه به طول سه کیلومتر، چهارخطه کردن محور ملاثانی-مسجدسلیمان به طول چهار کیلومتر، پل ۳۰ متری حمیدیه و باند دوم محور اسلام‌آباد-باغملک اشاره کرد.

این پروژه‌ها عمدتاً در مناطق کمتر برخوردار استان اجرا می‌شوند و می‌توانند نقش مهمی در توسعه متوازن استان ایفا کنند.

با توجه به تنوع پروژه‌ها در نقاط مختلف استان، اولویت‌بندی شما چگونه است؟

اولویت‌بندی ما برای اجرای پروژه ها بر اساس معیارهایی همچون میزان ترافیک و حجم تردد، نقش محور در شبکه ارتباطی استان، نیاز مناطق محروم، تأثیر پروژه بر توسعه اقتصادی منطقه و ایمنی و کاهش نقاط حادثه‌خیز است. به عنوان مثال، پروژه‌های مربوط به آبادان و خرمشهر به دلیل موقعیت استراتژیک این شهرها و حجم بالای تردد در اولویت قرار دارند.

درباره تأمین اعتبارات این پروژه‌ها توضیح دهید. آیا با مشکل کمبود بودجه مواجه هستید؟

خوشبختانه در سال گذشته توانسته‌ایم با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده بهینه از منابع، اعتبارات مناسبی جذب کنیم. بخشی از این اعتبارات از محل بودجه استانی و بخشی دیگر از محل اعتبارات ملی تأمین شده است. البته با توجه به حجم پروژه‌ها و نیازهای استان، همواره به دنبال جذب منابع بیشتر هستیم.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شما در اجرای این پروژه‌ها چیست؟

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، تأمین به موقع اعتبارات، شرایط آب‌وهوایی خاص استان، حفظ کیفیت اجرا در کنار سرعت عمل جزو مهمترین چالش های ما به شمار می رود اما با این وجود، تیم اجرایی ما تمام تلاش خود را برای پیشبرد پروژه‌ها با کیفیت مطلوب به کار گرفته است.

برنامه‌های آتی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان چیست؟

برنامه‌های آینده ما شامل تکمیل پروژه‌های در دست اجرا، آغاز پروژه‌های جدید بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده، توجه ویژه به ایمن‌سازی جاده‌ها، توسعه شبکه راه‌های روستایی و بهسازی و نوسازی پل‌های قدیمی است.

در پایان، سخنی با مردم خوزستان دارید؟

از مردم عزیز خوزستان تشکر می‌کنم که در طول اجرای پروژه‌ها با ما همراهی کرده‌اند. قطعا این پروژه‌ها در خدمت بهبود کیفیت زندگی و توسعه اقتصادی استان خواهد بود. از همه هموطنان تقاضا داریم در استفاده از این راه‌ها، مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند تا شاهد کاهش تصادفات در استان باشیم.

بر اساس این گزارش راه‌ها تنها مسیری برای عبور و مرور نیستند، بلکه عامل کلیدی در توسعه پایدار یک منطقه محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل می‌تواند به رشد اقتصادی، بهبود زندگی اجتماعی و تقویت پیوندهای فرهنگی منجر شود. بنابراین، برنامه‌ریزی برای احداث و نگهداری راه‌های کارآمد، باید در اولویت سیاست‌گذاری‌های توسعه‌ای قرار گیرد.

وضعیت راه‌های خوزستان به‌ویژه در مناطق صنعتی و روستایی نیازمند توجه فوری دولت و نهادهای مربوطه است. با توجه به حجم قابل توجه پروژه‌های در دست اجرا، به نظر می‌رسد شبکه حمل‌ونقل خوزستان در آینده‌ای نزدیک تحول چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

لینک کوتاه :

https://asretehad.ir/?p=9377

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین خبرها

عصر اتحاد