عصر اتحاد: ناصر علیفر به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، با تبریک روز معلم اظهار کرد: آموزش و پرورش به تنهایی به اهداف خود نمیرسد و آحاد جامعه باید در این زمینه کمک کنند. آموزش و پرورش نباید یک نهاد یا سازمان جدا از جامعه دیده شود زیرا به نوعی، همه با آن ارتباط دارند.
وی افزود: برای موفقیت در آموزش و پرورش، مدیریت، موضوعات فرهنگی، مشارکت و آموزش چهار کلیدواژه مهم هستند. ابتدا باید همه عوامل مدیریتی در این زمینه فعالیت کنند. پس از آن، کارهای فرهنگی و مشارکت لازمه موفقیت است و آموزش در مرحله آخر قرار دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: آموزش به مثابه بذر است که باید محیط و شرایط آن فراهم شود تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.
علیفر با اشاره به آخرین تحلیل وضعیت موجود آموزش و پرورش بر اساس دادههای سازمان پژوهشهای مجلس گفت: در این خصوص، شاخص ترک تحصیل، پوشش پیش دبستانی، معدل پایههای یازدهم و دوازدهم، سهم فنی و حرفه ای و… مشخص است و نقطه ایدهآل ما، اقدام طبق برنامه هفتم توسعه است.
وی بیان کرد: در نقشه راه، چهار محور آموزش و پرورش، نیروی انسانی، موضوعات خدماتی و رفاهی و موارد فرهنگی و اجتماعی بسیار نقش دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: به محض باز شدن سامانه، فرهنگیان خوزستانی ۵۰۰ تا ۶۰۰ درخواست خروج از استان را ثبت میکنند؛ در این شرایط باید برای ماندگاری نیروها در استان برنامهریزی شود.
لزوم افزایش ضریب نفوذ پیش دبستانی در خوزستان
وی یکی از مشکلات تحصیل در دوران ابتدایی در استان خوزستان را دو زبانه بودن دانشآموزان دانست و گفت: روسای ادارات آموزش و پرورش باید ضریب نفوذ پیش دبستانی را افزایش دهند و به پوشش صددرصدی پیش دبستانی برسیم زیرا در این صورت کودکان با آمادگی بیشتری، برای درک خواندن و نوشتن به کلاس اول میروند.
علیفر بیان کرد: کودکان دو زبانه وقتی به مقطع اول ابتدایی میروند، باید در آغاز زبان فارسی را یاد بگیرند در حالی که در این پایه باید مهارت خواندن و نوشتن را یاد بگیرند. این دانشآموزان معمولا آذرماه وارد چرخه آموزش میشوند در حالی که در جاهای دیگر کشور، این چرخه در ۲۰ مهر اتفاق میافتد.
وی افزود: بنابراین یکی از اولویتها، افزایش ضریب نفوذ و تهیه محتوای مناسب برای پیش دبستانی است. همچنین برای زبانآموزی باید از طریق آموزش بازیمحور کار شود.
تاکید بر تحصیل و باسوادی دختران
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دلایل ترک تحصیل دانشآموزان گفت: به منظور کاهش نرخ ترک تحصیل باید مسئولان دورههای ابتدایی و متوسطه با هم ارتباط برقرار کنند و پیگیر دانشآموزان باشند تا ببینند چرا دانشآموز از یک مقطع به بعد دیگر به مدرسه نیامده است.
وی با اشاره به متفاوت بودن مساله ترک تحصیل و مساله بازماندگی از تحصیل افزود: کسی که در مدرسه ثبتنام و در نیمه راه آن را رها میکند، ترک تحصیل کرده است اما کسی که کلا به مدرسه نمیآید بازمانده از تحصیل است. البته باید در نظر گرفت که تعدادی از این دانشآموزان به خارج از کشور رفته یا فوت شدهاند.
علیفر با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمینه بازماندگی از تحصیل تنها ۲ درصد مقصر است، اضافه کرد: ما از نظر کمی، مدارس زیادی داریم و به ویژه در حوزه ابتدایی نباید دانشآموزی به دلیل نبود مدرسه از درس عقب بیفتد. در برخی مناطق خوزستان، مدرسههایی با دو سه دانشآموز داریم که برای آنها کلاس تشکیل میشود و درس میخوانند. اما در دوره متوسطه گاهی دانشآموزان به دلیل فقر، اعتیاد پدر و مادر، بدسرپرستی، طلاق و… دیگر به مدرسه نمیروند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با تاکید بر لزوم مدرسه رفتن دختران گفت: هیچ دختری نباید از تحصیل باز بماند زیرا این دختران، مادران فردا هستند و مادر باسواد میتواند نسل فرهیخته به جامعه تحویل دهد.
برنامهریزی برای افزایش ورودی هنرستانها به ۵۰ درصد
وی در خصوص تشویق دانشآموزان برای انتخاب رشتههای فنی و حرفهای بیان کرد: وضعیت نسبت تحصیل دانشآموزان فنی و حرفهای به نظری در کشورهای توسعهیافته ۸۰ درصد به ۲۰ درصد است اما این رقم در خوزستان ۴۳ به ۵۷ درصد است که امسال برنامه داریم این عدد حداقل به ۵۰ درصد برسد.
علیفر با بیان اینکه در حال حاضر ۸۷ کد رشته فنی و حرفهای و کار و دانش در خوزستان فعال است، گفت: استقبال از تحصیل در مدارس فنی و حرفهای بهتر شده و در حال حاضر ظرفیت هنرستانهای خوزستان صددرصد تکمیل است.
وی افزود: برای افزایش تعداد هنرستانها از بخش خصوص خواستهایم که همکاری کنند. در این راستا از ظرفیت بخش خصوصی در زمینه ایجاد هنرستانهای غیردولتی و هنرستانهای جوار صنعت استفاده میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با راهاندازی هنرستانهای جوار صنعت، صنایع میتوانند نیروهای مورد نیاز خود را با این شیوه تامین کنند. حتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هم میتواند در این زمینه کار کند و هنرستانهای مرتبط با پرستاری و بهیاری راهاندازی کند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در استان خوزستان، تنها هنرستان جوار شرکت فولاد خوزستان فعال است. هنرستان جوار پتروشیمی ماهشهر نیز در حال ساخت است.
علیفر با اشاره به فعالیت ۷۴ هزار و ۸۰۰ پرسنل در آموزش و پرورش خوزستان گفت: به هنر مدیریت، باور و تحول ایجاد نگرش اعتقاد دارم. باید توجه شود اگر وزیر بهترین آییننامه را بنویسد و ابلاغ کند، اگر مدیر مدرسه همراهی نکند هیچ اتفاقی نمیافتد، بنابراین مدیران مدارس میتوانند تحول ایجاد کنند به این شرط که انگیزه داشته باشند.
وی با اشاره به رونمایی از برنامههای آموزش و پرورش خوزستان در تیرماه گفت: مدیر باید با انگیزهترین، منعطفترین، همدلترین، شنوندهترین، با ایدهترین و با ذوقترین فرد مدرسه باشد. اگر بهترین مدرسه و برنامه را داشته باشیم اما مدیر برنامه را اجرا نکند، شکست میخوریم. بنابراین محور تحول در آموزش و پرورش، مدیران مدارس هستند.