به گزارش عصر اتحاد به نقل از ایسنا محمد جعفر قائم پناه معاون اجرایی رئیس جمهور صبح امروز ۸ آبان، از ایستگاه دروازه متروی اهواز بازدید کرد.
پس از گذشت حدود دو دهه از کلنگزنی و چندین سال توقف فعالیت به دلیل مسائل حقوقی بین شهرداری و پیمانکار، تابستان امسال دوباره آغاز به کار کرده است.
قرارداد متروی اهواز از سال ۸۵ بین شرکت «کیسون» به عنوان اجرا کننده و شرکت «نورینکو» چین به عنوان تامین کننده تجهیزات با شهرداری کلانشهر اهواز منعقد شد. این طرح به طول ۲۳ کیلومتر از نیروگاه زرگان در شمال شرقی اهواز آغاز میشود و تا بیمارستان بقایی امتداد مییابد و قرار است ۲۴ ایستگاه در طول مسیر ایجاد میشود. از آغاز تا امروز، این پروژه حدود ۲۸ درصد پیشرفت دارد.
این پروژه به دلیل مشکلات مالی و اختلافهای بین کارفرما و پیمانکار، از حدود سال ۹۶ کاملا تعطیل شد و سرانجام در سال ۹۹ شهرداری، پیمانکار را خلع ید کرد، اما پیمانکار حکم را نپذیرفت و کار به طرح دعوی در محاکم قضایی کشیده شد تا اینکه خرداد ۱۴۰۲، رای بدوی دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار تایید شد.
پس از خلع ید پیمانکار، شهرداری اهواز قرارداد جدیدی با قرارگاه خاتم برای انجام ادامه پروژه قطار شهری اهواز منعقد و در روزهای اخیر دوباره عملیات اجرایی آغاز شده است.
آغاز کار پیمانکار در متروی اهواز/ تامین ۱۱۵۰ میلیارد تومان وجه نقد برای پروژه
شهردار اهواز با اشاره به تامین مالی ۱۱۵۰ میلیارد تومان وجه نقد برای پروژه قطار شهری اهواز، بر لزوم افزایش تخصیص اوراق مشارکت به این پروژه تاکید کرد.
رضا امینی در حاشیه بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از پروژه متروی اهواز که امروز ۸ آبان انجام شد، اظهار کرد: قرارداد احداث متروی اهواز در سال ۱۳۸۵، همزمان با شهرهای شیراز و اصفهان، با شرکت کیسون منعقد شد اما این پروژه به دلیل بدهیهای بانکی و مشکلات مربوط به تامین مالی از طریق اوراق مشارکت و تسهیلات بانکی، متوقف و با عقبافتادگی مواجه شد.
وی با اشاره به حل بخشی از مشکلات مالی با تسویه بدهی بانکی افزود: در سالهای ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ برای اولین بار از محل اوراق مشارکت، تامین مالی انجام شد و اکنون یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان وجه نقد برای این پروژه در اختیار داریم.
شهردار اهواز به اقدامات اخیر نیز اشاره کرد و گفت: بهمنماه سال گذشته، تفاهمنامهای با قرارگاه خاتمالانبیا برای انجام اقدامات زود هنگام در چهار ایستگاه منعقد شد. خط یک مترو در حال حاضر ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با آغاز کار در چهار ایستگاه، پیشبینی میشود پس از ۱۸ ماه، امکان بهرهبرداری اولیه از این بخش فراهم شود. همچنین انتظار میرود در مدت ۳۶ ماه، ۱۱.۵ کیلومتر از خط به بهرهبرداری کامل برسد.
وی با اشاره به اجرای دو خط تونل در این پروژه بیان کرد: اختلافات با پیمانکار قبلی (شرکت کیسون) در سال ۱۳۹۹ منجر به رای دستگاه قضایی و خلع ید از این شرکت شد. طولانی شدن فرآیند انعقاد قرارداد جدید نیز به دلیل پیچیدگیها و این اختلاف بود اما خوشبختانه هماکنون قرارگاه خاتم الانبیا کار را آغاز کرده است.
شهردار اهواز با اشاره به اهمیت اجرای قطار شهری اهواز افزود: این پروژه یک پروژه ملی است و انتظار داریم این خواسته عمومی مورد حمایت همهجانبه قرار بگیرد. پیشنهاد میشود برای جبران عقبافتادگیهای گذشته، اوراق مشارکت بیشتری در نظر گرفته شود
























